Peremajaan laser

Kromofor untuk setiap "kecacatan" kulit adalah berbeza. Untuk peremajaan, kromofor sasaran adalah air. Kenapa air? Kerana deposit air terletak di dermis, di tempat yang sama di mana fibroblas berada, mensintesis protein pendukung utama dan elemen matriks ekstraselular yang diperlukan untuk keanjalan kulit, termasuk asid hyaluronik yang terkenal.

Hari ini klinik menawarkan tiga pilihan utama untuk terapi laser.

prosedur peremajaan kulit laser

Kesan tidak ablatif: nada dan peremajaan

Apa itu:Non-ablatif bermaksud bahawa epidermis tidak rosak dan teknik ini mempunyai tahap keselamatan yang tinggi. Pada asasnya, prosedur ditunjukkan pada tahap pertama penuaan (kedutan halus, sedikit kehilangan turgor), pasca jerawat, dan lain-lain. Sebagai peraturan, prosedur ini ditetapkan dalam kursus (3-8 prosedur) dan disyorkan untuk pesakit muda - sehingga hingga 35-40 tahun. Akibatnya, rembesan sebum berkurang, pori-pori menjadi lebih kecil, tahap kelembapan meningkat, peredaran mikro bertambah baik, yang bermaksud bahawa selepas jerawat berpeluang larut, dan bekas jerawat - untuk melicinkan. Secara amnya, anda akan kelihatan segar dan "cergas".

Bagaimana ia berfungsi:Sinar laser "memanaskan" kulit ke suhu denaturasi protein, seperti kolagen, akibatnya, pengeluaran protein baru, serta komponen lain dari matriks ekstraselular, diaktifkan. Maksudnya, kesannya hanya pada lapisan kulit yang dalam, dan di permukaan suhunya tidak melebihi 40-48 darjah dan tidak berlaku kerosakan.

Apa laser yang diperlukan: Yang paling popular adalah laser diod dengan panjang gelombang 1064 nm (Nd: YAG), 1540 nm (Er: Glass).

Kesan ablatif. Pengisaran

Apa itu:Ablatif - ini bermaksud bahawa epidermis rosak, tisu dikeluarkan. Tidak diragukan lagi ini adalah salah satu kaedah yang paling berkesan, kerana setelah prosedur itu, sistem ini akan dijalankan semula, iaitu, kulit mulai berfungsi seperti "10 tahun yang lalu", struktur dermis diubahsuai sepenuhnya.

Sebenarnya, hanya ada satu tolak dalam hal ini, tetapi kerugiannya. Semasa menjalani prosedur, anda hanya "tersipu". Ini adalah luka terbuka dengan semua akibatnya (pigmentasi, kemungkinan jangkitan, kerak berdarah, nekrosis) dan pemulihan dalam sebulan. Pemilihan pesakit untuk prosedur sedemikian sangat serius, anda tidak akan dapat melaksanakannya. Tetapi jika anda menghidap hiperkeratosis, oval wajah telah berenang sepenuhnya dan semua tanda penuaan sudah lama ada di wajah - anda adalah calon untuk muncul semula.

Bagaimana ia berfungsi:Dengan menyerap tenaga laser, air berubah menjadi wap air dan menguap bersama dengan sel dan komponen penghubung - ini adalah ablasi. Oleh itu, kulit mendapat rangsangan yang kuat dan mula tumbuh semula secara intensif. Hasilnya, kedutan yang mendalam malah menebal dan melicinkan. Kesannya bertambah secara beransur-ansur, iaitu, setelah beberapa bulan anda akan kelihatan lebih baik, dan kemudian lebih baik dan lebih baik lagi, dan kemudian akan ada prosedur kedua.

Apa jenis laser yang diperlukan:Yang paling popular ialah laser CO2 (CO2 Reliant re: pair 10 600 nm). Ketakutan telah diketahui oleh wanita sejak awal tahun 90an, ketika laser CO2 diakui sebagai "standard emas" dan "keramat suci" peremajaan laser. Sebagai alternatif kepada mereka, kemudian muncul laser erbium dengan panjang gelombang 1550 atau 2940 nm (Er: YAG 2940 nm), mereka tidak bertindak begitu dalam, proses penyembuhan setelah mereka memakan masa rata-rata seminggu (namun, hari-hari pertama selepas prosedur masih sangat sukar). Perlu diperhatikan bahawa prosedur sedemikian dijalankan oleh pakar yang paling berkelayakan, dan di tangan mereka ini adalah alat yang sangat baik.

Termolisis pecahan

Apa itu:Cara peremajaan lain, tidak seperti "kejam" seperti yang sebelumnya. Setelah doktor menyedari bahawa rawatan non-ablatif tidak berjalan seperti yang mereka mahukan, dan permukaan laser dengan terlalu banyak kesan sampingan, pencarian pilihan alternatif dipergiatkan. Pada tahun 2004, teknik pecahan dicadangkan.

Fraksional bermaksud bahawa kesan hanya berlaku pada kawasan tertentu - zon rawatan mikroterma (MLZ). Termolisis pecahan ditunjukkan untuk kesan regangan, termasuk selepas bersalin, parut atropik, kulit kendur, semua jenis penuaan, kerutan di sekitar mata - ia boleh melakukan hampir apa sahaja! Hari ini adalah prosedur peremajaan yang paling berkesan dan popular. Tetapi sekali lagi, anda tidak akan melepaskan satu prosedur.

Bagaimana ia berfungsi:Sama dengan permukaan laser, air memanas - semua lebihan menguap. Tetapi lapisan atas kulit tidak dikeluarkan sepenuhnya, kawasan "rosak" dan "tidak rosak" bergantian, seperti pada kad yang ditebuk atau papan catur. Semakin kecil zon seperti itu, semakin banyak kulit "diremajakan", sementara tempoh pemulihan dikurangkan dengan ketara berbanding dengan permukaan semula. Ukuran zon yang ideal belum dapat ditentukan, setiap pakar mempunyai pendapatnya sendiri mengenai perkara ini. Sebagai peraturan, diameter zona adalah 100–200 µm pada kedalaman 300–1400 µm. Sebagai rujukan - ketebalan epidermis adalah kira-kira 200 mikron, yang bermaksud bahawa laser boleh "menembusi" ke dermis (di mana kita perlu mendapatkannya).

Apa jenis laser yang diperlukan:Fraxel dapat dilakukan pada sistem ablatif dan non-ablatif, masing-masing, kesannya berbeza. Dengan kesan non-ablatif, hanya pembekuan epidermis yang berlaku, dan bukan penyingkirannya, tetapi keberkesanan peremajaan juga menurun (panjang gelombang 1440, 1540 dan 1550 nm). Dalam sistem ablatif, Active-FX CO2 (10 600) dan sistem erbium dengan sistem IPL (cahaya berdenyut intens - cahaya polikrom, julat panjang gelombang yang luas, tidak seperti laser monokrom) yang popular.

Trend baru dalam bidang ini adalah "nanoperforation", atau SMA (Space Modulated Ablation, tidak boleh dikelirukan dengan pengangkatan SMAS ultrasonik), MLZ mempunyai diameter 50 mikron dan kedalaman yang sama - hampir sekeping perhiasan. Tempoh pemulihan juga tidak lama di sini.

Rujukan: SMAS, atau Superficial Muscular Aponeurotic System - kesan pada lapisan otot-aponeurotik, lapisan nipis (fasia) di bawah tisu subkutan lemak, yang menghubungkan dengan otot-otot wajah dan leher. Kita semakin tua - lapisan ini "turun", angkat - dan wajah akan kelihatan lebih muda. Prosedur ini sangat berkesan untuk sepertiga bahagian bawah wajah, yang merosot seiring bertambahnya usia. Laser tidak dapat menembusi sedalam itu, tetapi ultrasound dapat melakukannya. Biasanya, Sistem Ulthera digunakan untuk mengangkat SMAS.

Kerana air menguap semasa rawatan laser yang menyegarkan, anda mungkin mengalami dehidrasi. Berdasarkan ini, anda boleh mempersiapkan prosedur dengan mengikuti kursus biorevitalisasi dengan asid hyaluronik. Jangan terkejut jika klinik ini memberi anda suntikan ini sebelum atau antara rawatan laser.

Petua: Pilih bukan alat dan laser, tetapi pakar. Hasilnya bergantung pada kelayakannya. Apa pun cadangannya, pastikan anda mendapat maklumat sepenuhnya mengenai apa yang diharapkan, apa risiko yang dihadapi bagi anda (terutamanya jika anda mempunyai kecenderungan pembentukan parut) dan apa yang harus dilakukan sebelum dan selepas prosedur. Anda mungkin perlu membuat perubahan pada rutin penjagaan anda.

Pada pendapat saya, laser menyerupai tongkat sihir yang dapat mengubah Cinderella menjadi puteri. Perkara utama di sini adalah memilih peri yang betul.